Головна » Статті » Мої статті

Який двигун краще: 8-ми або 16-ти клапанний?

Більшість бюджетних автомобілів оснащується чотирициліндровими моторами, та й у преміум-класі поступово починають з'являтися високофорсовані агрегати подібної конструкції.
Такий двигун може оснащуватися різними системами впуску, що припускають використання восьми або шістнадцяти клапанів. В основному вони використовуються на різних машинах, але деякі виробники, включаючи Daewoo, Renault і АвтоВАЗ, пропонують покупцеві вибір з двох варіантів.

Щоб зробити правильний вибір, потрібно знати, яка конструкція краще: 8 або 16 клапанів, і в чому переваги кожної з них.

На недорогих машинах найчастіше зустрічаються двигуни з 8 клапанами - це означає, що на кожен циліндр доводиться по одному отвору для впуску бензоповітряної суміші і по одному - для випуску відпрацьованих газів. Подібні мотори завжди оснащуються одним розпредвалом, який приводиться в рух достатньо простим механізмом на основі ременя або ланцюга. Саме тому ремонт і обслуговування 8-клапанного двигуна обходяться набагато дешевше - навіть при серйозній поломці міняти доводиться набагато менше деталей. Такий мотор краще вибирати для експлуатації в складних умовах, де знайти кваліфіковану допомогу досить важко.
Різниця також полягає у спрощеній конструкції - як правило, виробники намагаються економити на виробництві двигунів з 8 клапанами і застосовують досить примітивну схему з ручним регулюванням теплових зазорів. Звичайно, це можна назвати мінусом, оскільки така робота може віднімати чимало часу, та й стукіт з боку системи впуску може з'явитися дуже несподівано.

Однак двигун, позбавлений автоматичних гідрокомпенсаторів, не настільки чутливий до якості масла і може працювати на не дуже якісній бензині без ризику швидкої поломки. Крім того, різниця полягає в меншому геометричному розмірі клапанів. Тому за наявності спеціальних виїмок в порушення, обрив ременя ГРМ не страшний для двигуна - клапани просто впадуть в них, що дозволить запобігти його серйозне пошкодження.
Серед переваг двигунів з 8 клапанами можна назвати і менші габарити системи впуску, що дозволяє полегшити доступ до багатьох навісних агрегатів - генератора і стартера. Фахівці, що працюють на СТО, підтверджують цей факт - вони кажуть, що ремонтувати восьмиклапанні агрегати набагато зручніше. Однак відмінність може полягати не тільки в цьому, але і в необхідності періодичного натягу ременя ГРМ за допомогою спеціального механізму.

Робити це вручну не доводиться, однак потрібно ретельно стежити за збігом положення ременя і розпредвала, щоб не допустити втрати синхронізації фаз газорозподілу. Тому двигун з 8 клапанами на бюджетному автомобілі бажано обслуговувати кожні 20 тисяч кілометрів, щоб зберігати його оптимальні настройки.

Однак двигуни з 8 клапанами відрізняються не тільки простотою і дешевизною обслуговування. Якщо згадати геометрію, то можна зробити висновок про те, що яким би не був діаметр двох клапанів, він все одно залишиться меншим,  сумарна площа все одно виявиться меншою, ніж у чотирьох.
Така різниця призводить до того, що бензоповітряна суміш надходить в циліндри повільніше, а відпрацьованим газам необхідно більше часу на те, щоб покинути мотор. Відповідно, двигун не настільки охоче набирає обертів і дещо повільніше реагує на подачу палива. Тому якщо ви купуєте автомобіль для динамічної їзди, від восьмиклапанного силового агрегату краще відмовитися.

Крім того, двигуни з меншою кількістю клапанів працюють не настільки стійко . Тому при швидкому розгоні водієві може докучати досить сильний шум, а на малих обертах автомобіль може здригатися від хвиль вібрації, що проходять через його кузов. Однак для власників машин з восьмиклапанним моторами є і хороша новина - вони краще працюють на малих обертах і забезпечують кращу тягу. Саме тому такий автомобіль варто купувати для роботи з причепом або для їзди по дорогах зі складним рельєфом.

Головна перевага шестнадцатиклапанного двигуна полягає в більшій пропускній здатності його системи вприску. Чотири кола, вписаних ще в один, що має більший діаметр, мають збільшену сумарну площу в порівнянні з двома. Це означає, що за одиницю часу в циліндри проникає більше паливоповітряної суміші і відводиться більше відпрацьованих газів. Відповідно, процеси згоряння протікають набагато краще, що дозволяє отримати збільшення потужності приблизно в 15-20% в порівнянні з восьмиклапанним агрегатами. Така різниця впливає і на комфортабельність - інтенсивність шуму і вібрацій вдається істотно знизити.
Крім того, шестнадцатиклапанний двигун краще своїх аналогів, оскільки він набагато частіше оснащується гідрокомпенсаторами. Регулювати теплові зазори вручну на настільки великій кількості клапанів - справа трудомістка і невдячна. Навіть найменша помилка може призвести до того, що оптимальні настройки будуть втрачені і автомобілісту доведеться виконувати всі роботи заново. Звичайно, застосування таких деталей робить мотор дуже чутливим до якості масла і палива. При наявності в них великої кількості сторонніх домішок гідрокомпенсатори швидко забиваються нагаром, що призводить до прискореного зносу і виходу з ладу.

Так само справа йде і з механізмом приводу ГРМ - його не потрібно регулювати аж до моменту повної заміни ременя. Серед плюсів потрібно відзначити і менші витрати палива. Частково це обумовлено оптимізованим процесом згоряння суміші в циліндрах, а частково - більшою «еластичністю» двигуна і прискореним виходом на потрібний режим роботи. Відмінність конструкції з 16 клапанами полягає також у застосуванні більш складної техніки. На практиці це призводить до підвищення трудомісткості ремонту і до збільшення вартості запчастин.
Якщо ви замислюєтеся, який двигун вибирати при покупці автомобіля, вам варто оцінити умови, в яких він буде використовуватися. Якщо мова йде про експлуатацію далеко від великих міст і професійних станцій техобслуговування, краще купувати транспортний засіб з восьмиклапанним двигуном. Звичайно, мотор з 8 клапанами часто потребує регулювання і має меншу ефективність роботи, але його самостійне обслуговування не стане значною проблемою.

Двигуни з 16 клапанами потужніші і економічніші одночасно, але вони вимагають застосування виключно якісного палива і масла, а також потребують дорогого ремонту при серйозній поломці. Тому їх краще купувати тим, хто любить активний стиль водіння, а також може в будь-який момент звернутися за кваліфікованою технічною допомогою.

На різних форумах та інших тематичних ресурсах доводиться читати безліч повідомлень, в яких ведеться суперечка про переваги восьмиклапанних і шістнадцятиклапанних двигунів з точки зору безпеки. Так, більшість власників автомобілів ВАЗ стверджують, що бояться купувати автомобілі з 16 клапанами з причини того, що обрив ременя в них неминуче призводить до капітального ремонту мотора. Щоб остаточно вирішити суперечку про клапани, варто сказати про те, що можливість зіткнення з поршнями не залежить безпосередньо від конструкції.
Вище вже було сказано про те, що різниця між моторами з різною кількістю клапанів полягає в геометричному розмірі системи вприску. Відповідно, восьмиклапанний двигун набагато легше зробити безпечним, запобігши пошкодженню при обриві ременя. Для цього достатньо забезпечити поршень невеликими виїмками, які і будуть приймати в себе впалі клапани. На автомобілях ВАЗ всеж восьмиклапанні конструкції є безпечними з цієї точки зору. Єдиним виключенням є силовий агрегат, який оснащується укороченою поршневий групою, виробленою компаніями Federal Mogul - в ньому дійсно є небезпека серйозного пошкодження, що приводить до капітального ремонту.

Шістнадцятиклапанні двигуни вітчизняного виробництва в більшості своїй уразливі до обриву ременя ГРМ, однак це зовсім не стосується найбільш сучасних двигунів, які встановлюються на Пріору, Гранту і модернізовану Калину. Більшій небезпеці піддаються мотори об'ємом 1,6 літра, які встановлювалися на ВАЗ-2110. Крім того, існує ймовірність зіткнення клапанів з поршнями і на дрібносерійному двигуні об'ємом 1,8, який встановлюється на тюнінгові автомобілі вітчизняного виробництва.
Якщо говорити про іномарки, то безпечними вважаються двигуни, оснащені ременями ГРМ, на машинах наступних брендів:

Hyundai і KIA;
BMW;
Toyota;
Деякі моделі Chevrolet.
Якщо вам цікаво, який автомобіль безпечний з точки зору обриву ременя ГРМ, вам варто попередньо витратити час на вивчення спеціалізованих ресурсів. А от машини таких марок, як Mazda, Renault, Honda, Daewoo і деяких інших можуть викликати серйозні проблеми при поломці газорозподільного механізму. Проте боятися цього не варто - досить просто міняти ремінь згідно з установленим графіком, а також періодично перевіряти його стан.

Різниця між двигунами з відмінною конструкцією системи вприску полягає в тому, що шістнадцятиклапанні агрегати мають велику потужність, але вимагають кращого обслуговування. Восьмиклапанні дуже невибагливі, проте витрачають більше палива, шумні і не дозволяють досягти настільки ж хорошої розгінної динаміки.
Тому перший варіант підійде для тих, хто віддає перевагу динамічій їзді і готовий витрачати гроші на ремонти, а також на придбання виключно якісного масла і палива. Крім того,шіснадцятиклапанні агрегати будуть ідеальним варіантом для тюнінгу - в тому числі і установки турбіни. А ось восьмиклапанні двигуни добре підходять для машин, які виконують функції «робочих конячок» завдяки ремонтопридатності, хорошій тязі на низьких оборотах і дешевизні запчастин.

Категорія: Мої статті | Додав: Admin (23.12.2015)
Переглядів: 976 | Теги: циліндри, Двигун | Рейтинг: 4.0/2
Всього коментарів: 0
avatar